Thursday, December 3, 2015

DALAM SEKETAP BIBIR


Sekali klimaks saja, tambang ERL terus memancut 57%, dari RM35 ke RM55 sehala. Satu orgasma kapital yang maha dahsyat. Dalam bahasa klimatologi, ini bagaikan perubahan iklim dari tropika lembab kepada kutub tundra dalam seketap bibir. Dalam bahasa evolusi, ini seperti tidur malam sebagai tupai, kemudian bangun esok pagi sudah jadi ikan tilapia. Mendadak dan drastik.
Selaku anak jati Borneo yang selalu bertugas rasmi di Kuala Lumpur, sudah tentu saya ini pengguna tegar ERL. Mana ada pilihan lain sangat. Mau naik teksi, tambangnya mahal mencekik leher. Mau naik bas? Dengan tahap kesesakan Lembah Klang yang tenat yarabbi, sementara mau sampai ke destinasi, barangkali sempat dulu jahit kerawang labuci untuk tiga belas helai baju kebaya.
Semalam ada kawan tanya: jadi apa alternatif kamu? Ntah. Strategi klasik yang lazim disaran oleh para penguasa mandat politik dalam hal-hal yang berkaitan kenaikan kos hidup (baca: herotan harga pasaran oleh para burjuis tamak) adalah “JANGAN”. Mari cuba kita fikir apa alternatif “JANGAN” yang boleh dipraktis dalam konteks ini.
(1) JANGAN naik ERL. Habis mau naik apa? Bagus jalan kaki sepanjang lebuhraya sambil lenggang sumayau dan berdaling-daling. Atau tunggang kejing (kacukan keldai + anjing) yang real, seperti rupa haiwan yang ditempek pada ERL dalam gambar di atas.
(2) JANGAN datang bertugas ke Kuala Lumpur. Tapi bagaimana cara? Adakah dengan menarik Sabah keluar Malaysia supaya segala hubungan kerja dengan kerajaan federal secara automatik terputus mutlak? Idea ala-ala dorisjones ini pun kadang-kadang macam siok dan menggoda juga.
(3) JANGAN undi Barang Naik. Soalnya, mau undi siapa pula? Tak kan mau undi Anak Beranak Naik yang gigih mengintai peluang mau gadaikan Sabah kepada waris jadi-jadian Sultan Sulu? Atau undi Komunis Harapan yang dari dulu kemaruk mau jungkir-balik sejarah patriotisme negara?
Hmm. Serius cakap, saya belum pernah rasa terhimpit oleh dilema segampang begini. Kalau ke kiri, ditubi penyamun. Kalau ke kanan, dilenyek lanun. Kalau saya sendiri bertanding dalam pilihanraya akan datang, rasa-rasa ada peluang jadi PM tidak? Ini bukan pertanyaan siuman. Cuma fantasi liar seorang lelaki yang semakin murung dan berputus asa. So tak perlu layan sangat.

Artikel asalnya tu di sini...


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...