Wednesday, August 26, 2015

NASI BUKHARI DUA ALAM ALA BORNEO


Nama resepi agak extravaganza tak-boleh-blah, sesuai dengan status agungnya: hasil karya seorang Chef Borneo di padang pasir dengan hanya menggunakan dapur sekangkang itik dan peralatan serba daif. Dua-alam itu dirujuk pada kacukan intim ayam dan sayur-sayuran. Kombinasi yang selalunya sukar dibikin.

Saya rasa sikit pelik. Tiap kali masak nasi Arab (baik variasi kabsha atau bukhari) di tanah gurun ini – hasil selalu mantap. Nasinya masak gilang gemilang – tidak terlalu basah, tidak juga terlampau berminyak. Ngam-ngam sesedap lidah merasa.

Ayam pun masaknya empuk-empuk manja. Lembut tapi tidak berderai-derai atau tercarik-carik. Sayur yang diadun juga tidak over-cooked. Masih ada rasa crunchy yang giur. Ini satu manifestasi seni timing (ketika menyusun aturan masuk bahan-bahan) yang cukup persis. Tapi yang geramnya – lepas berjaya mencipta kulinari yang perfect begini, tiada pula saksi yang boleh dipanggil untuk berkongsi. Bukan apa, supaya mood untuk riak takbur lebih ada kredibiliti.

Kalau saya masak di Rumah Pangi (sambil disaksikan ramai tetamu), dengan dapur seluas jerumun tempat gajah bersenggama dan segala peralatan yang syumul mengalahkan restoren tiga bintang – hasil akhirnya selalu gampang. Ada-ada saja yang bikin spoil. Kalau nasi tidak lembik, mesti jadi separuh mentah. Ayam kalau cukup perasa, mesti daging hancur luluh macam serunding. Kalau pun yang ini semua ok, mesti sayur pula yang lembik seperti bubur. Berlemus-lemus macam sayur reput di pasar.

Nota: Jangan tanya resepi, sebab saya tak pandai tulis resepi. Look at the photo; that is my de-facto recipe. I never cook the same meals in the same way. Sebab saya masak hanya ikut hati, naluri dan perasaan – bukan ikut manual bertulis (Ayat ini perlu dibaca dengan nada penjelasan, bukan nada bongkak). Saya tiada rukun dan tertib, baik dari segi ingredients mahupun tatacara. Tapi kalau berminat sangat, panduan asas cara masak nasi bukhari ada di sini: https://snapguide.com/guides/make-bukhari-rice/

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...