Tuesday, April 7, 2015

NOSTALGIA SILAM


Nostalgia pada hari ini, empat tahun dulu.

Reban itu sekarang sudah pun menyembah bumi. Ayam-ayamnya juga sudah banyak yang dimakan biawak. Dan saya sendiri, sudah lama pasrah dan redha dengan ketentuan ini.

On a different note, don’t forget our date at Aswara today. My slot is right after the keynote address – probably around 11ish am. Saya akan berkongsi tentang: "Sastera Etnik Pribumi Sabah: Melestarikan Kearifan Geografi Tempatan". Very honoured to be the Sabah flag bearer in this year's Seminar Sastera Pelbagai Kaum.


Can you see the twist there? Satu cubaan mahu menikahkan elemen geografi yang sangat empirikal, dengan bidang kesusasteraan yang begitu subjektif. Wujudkah mana-mana mazhab ilmu kontemporari yang boleh menerima perkahwinan kacuk yang sedemikian kontras?


Nanti kita sama-sama diskusi. See you there.

Ucaptama oleh Prof. Dr. Ding Choo Ming. Sangat menarik! Sastera dan konteks integrasi nasional

Sekarang atas pentas. Sedang tunggu giliran untuk bentang. ~ feeling nervous



All in all, my round trip to KL took 10 hours. 5 jam pergi, 5 jam pulang (2 jam setengah masing-masing untuk jalan darat dan udara).

But my presentation ended in less than 10 minutes because of time constraint. This is one of the biggest problems in Malaysia. People have no respect for punctuality when it comes to public speaking. They never learn how to adjust their presentation timing accordingly when the circumstances change.

I had been to many conferences and I was (almost) the only one who strictly followed the time allocation, especially when the event needs to cut time because of unforseen circumstances.

Ramai yang biasanya akan terus bercakap berjela-jela tak-hengat-donia, seolah-olah hanya idea dan buah-fikir mereka seorang saja yang penting dan patut didengari.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...