Thursday, May 14, 2015

DARI KONTENA JERUK



1. Sedang membaca Advantura Ke Malaya (Badrul Hashim; Dubook, 2015). Tetiba terinspirasi untuk korek semula gambar lama ini. Dari kontena jeruk di stor.

Ini cerita lebih dua dekad dulu. Berbasikal dari Ranau ke Kundasang, pulang-balik. It took me more than 8 hours. Tiga kali tampal tayar (sebab pancit), lima kali tukar “rubber” brek.

2. Imagine how the Kundasang-Ranau road looked like in the 80s. Jalan gunung yang curam, dengan banyak bahagian 'grabel' (akibat gelinciran tanah). Basikal pula, walaupun kononnya ‘sport’, bukan selasak bike yang ada sekarang. Sebab itu berlaku banyak sangat malapetaka teknikal.

It was a small feat compared to what thousands others did in the name of ‘travelogue’. But I am glad I did it long, long time ago. Before cycling has even become mainstream in Sabah.

3. I remember my Father got so mad at the idea and was strongly against it. Me being the stubborn me, I still went for it anyway. Tanpa pengetahuan Bapa. Saya pun suatu ketika dulu dubuk juga – liar dan angkuh! No, I’m not proud of it (disobeying my parents). But I can’t change what had happened in the past, can I?

Abang saya ambil gambar ini sebelum kayuh keluar kampung. Saya cakap: kalau saya tidak pulang, mati dilanggar lori; jangan lupa tunjuk gambar ini pada Bapa. Luckily I returned home safely. And, I believe my (late) Father did once see this rare photo. But not sure if he actually knew the story behind it.

4. Mengembara itu seumpama membaca sebuah buku yang belum ditulis. Perjalanan yang ditempuh – itu adalah plot dan jalan cerita. Pengalaman yang dirasa – itu adalah permainan watak-watak di dalamnya.

Ada orang terjemahkan kembaranya secara literal: dari cerita yang belum tertulis kepada sebuah buku untuk tatapan umum. Ada orang menyimpan kembaranya sebagai kenangan peribadi yang eksklusif, tapi menulis 'kisah gantian' lain sebagai metafor kepada travelogue itu. Tidak kira apa kecenderungan seseorang pengarang, mengembara selalu memberi inspirasi penulisan yang terbaik.

5. “Man cannot discover new oceans unless he has the courage to lose sight of the shore.” – Andre Gide

Orang yang tidak pernah bergaul seribu manusia di tempat lain, akan ambil masa lebih lama untuk menyedari kekuatan yang ada dalam dirinya sendiri. Begitu juga, orang yang jarang merasa kehidupan di bumi asing, kadang-kadang sukar mahu menghargai sepenuhnya nikmat yang ada di negara sendiri.

“The world is a book, and those who do not travel read only one page.” – Saint Augustine

If you want to travel with me: DON’T BRING BOOKS. Saya tidak suka orang membaca buku masa berkelana, sebab pengembaraan itu sendiri adalah ‘sebuah buku’ yang mesti 'dibaca' pada ketika dan saat itu.

Nota: Siapa dapat meneka dengan tepat umur lelaki dalam gambar ketika menjayakan misi mencabar itu – akan dapat ‘kiriman surprise’ dari Sabah.

at Kg. Lingkudau.


NOTA KAKI:


Liar dan angkuh! smile emoticon. Ini berkhemah di tengah-tengah hutan simpan Poring tiga malam, dengan kawan-kawan sekampung. Satu lagi kes di mana bapa mengamuk pada anaknya!



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...